Diet tips och nyheter för att hjälpa dig att förlora!
Studie: Monkeys Fed kalorifattig kost lever längre, har färre sjukdomar och färre tecken på åldrande By
Bill Hendrick
WebMD Health News
Reviewed By
Louise Chang, MD
9 juli 2009 - Minska kaloriintag fördröjer åldrande och väsentligt försenar uppkomsten av åldersrelaterade problem såsom hjärt-och kärlsjukdomar, cancer och hjärnan atrofi hos apor, en ny studie säger.
Det är sannolikt att minska kaloriintaget skulle ha samma positiva effekter på människor, forskare rapport i tidskriften Science.
Under 20-års studie, 50% av aporna får äta fritt har överlevt, medan 80% som åt samma mat men med 30% färre kalorier leva, University of Wisconsin-Madison forskare säger.
"Detta är den största och mest kontrollerad studie som visar de positiva effekterna av kalori begränsningen av sjukdom och överlevnad på en primat art", berättar studie författare Ricki J. Colman, PhD, i Wisconsin National Primate Research Center, WebMD. "Vi tror att det som fungerar på primater fungerar i människan, eftersom primater är så nära besläktade med människan. Detta har tillåtit oss att förstå mekanismerna av åldrandet. "
Budskapet för alla vuxna människor, och särskilt för yngre människor, är att minska kaloriintaget permanent och du kommer troligtvis att uppleva samma fördelar ", berättar Colman WebMD.
Forskningen inleddes med 30 Rhesus makaker 1989 för att kartlägga hälsoeffekter av en kalorifattig kost och utökas under 1994 med tillägg av 46 mer.
Alla djuren var inskrivna som vuxna, i åldrarna 7 till 14. Forskarna skriver att av de ursprungliga 76 djur i studien, 37% av kontroll apor dog av åldersrelaterade ...
Läs hela historien om medicin Net.
Lämna ett svar